Road To Degree or Road To Adulthood?

Hai Assalammualaikum !

Since aku dah pun secara rasminya tamat diploma. Aku kena fikir sama ada nak sambung kerja ataupun sambung belajar. Hati aku kata untuk sambung belajar. Tapi ada beberapa masalah yang dihadapi oleh aku sekarang ni.


  1. Aku terlepas penerapan. Hahaha. (Kes suka melambat-lambat)
  2. Aku still fikir nak masuk jurusan apa. (Sigh)
  3. Aku fikir nak kerja dulu part time dekat mana-mana tempat untuk cari duit sikit.
  4. Berbalik kepada point 2 dan 3.
Okay.

The thing is, aku diploma in Penulisan Artistic. Ini memang impian aku. Ingat lagi post entry aku time aku cerita betapa happy nya aku bila dapat jurusan ni? Ni hah entry dia Untuk Budak SPM. Awak semua boleh tekan untuk baca entry yang sangat bermotivasi tu. Cough.

To be honest, benda yang aku cerita pasal aku lambat buat keputusan untuk buat apa semua tu jadi balik untuk degree. Aku ni ada masalah over thinking, paranoid, low self confidence dan semua yang berkaitan. Yes aku tahu, menjadi penulis dah memang impian aku sejak aku mula menulis di blog ni. Tapi bermacam jenis perkara negatif mula masuk ke dalam kepala otak aku, contohnya : 

Aku duduk di Johor Bahru dan mostly kerja yang aku impikan ada di Kuala Lumpur. Kalau aku nak kerja di sana aku terpaksa tinggalkan rumah dan duduk di sana. I bet my whole life my parent will not agree to this. Aku nak pi jejauh pun diorang dah panik ini kan pula nak menetap kat sana terus. Faktor aku ni perempuan pun dah menyumbang besar kepada permasalahan ni.

Kejap kenapa ayat macam buat esei bahasa melayu. 

Okay itu satu. Lagi satu, 

Aku tak tahu nak ambil bidang apa untuk degree. Penulisan memang lah dah jadi impian aku untuk aku belajar. Dan aku dah pun berjaya capai hasrat aku nak belajar penulisan. Aku rasa nak masuk dalam bidang editor, ada sebahagian dari otak aku nak masuk bidang bisnes dan ada juga nak ambil bahagian pengurusan maklumat. 

Ya Allah, punya lah serabut kepala aku fikirkan benda ni. Rasa nya aku kena start balik buat tips yang aku bagi dekat hangpa semua kan. 

Take a deep breath.

Sebelum habis diploma haritu aku kononnya dah nekad nak ambil jurusan Mass Communication. Macam biasa lah. Otak ni start over thinking dan mula nak fikir macam-macam. Itu yang aku tak mohon penerapan tu. Fikir punya fikir, sampai terlepas penerapan.

Tapi aku faham. Mungkin ada sebab terlepas penerapan. Lebih baik aku ambil masa nak fikir masuk jurusan mana daripada aku tersilap masuk jurusan yang aku tak minat. Bukan aku tak mahu sambung Penulisan. Aku cuma nak rasa pengalaman belajar benda baru.

Aku teringat first semester aku masuk diploma, ada lecture yang beritahu tak salah kalau lepas diploma nak tukar jurusan. Cari pengalaman dan ilmu. Kerja tu lain cerita. Lecture penulisan aku tu rasanya diploma dalam bisnes ke apa entah aku lupa. Jauh dari penulisan. Tapi dia kata pengalaman belajar benda baru tu yang buat dia berjaya sampai sekarang.

So sebab tu lah aku nak cari jurusan lain. Nak cuba cabar diri sendiri ambil jurusan yang lain dari penulisan. Bukan sebab nak ikut lecture tu je, tapi sebab aku nak belajar benda yang mungkin selama ni aku minat dan ada bakat tapi tak pernah sedar. Tak salah kan nak cuba benda baru. 

Mungkin sekarang aku still tak ada idea nak ambil apa. Tapi aku yakin nanti sampai masa, aku dapat buat keputusan dan aku harap aku tak tersilap langkah. 

Aku kena berhenti fikir negatif pasal hal tak dapat kerja since rezeki ada di mana-mana dan aku kena percaya dengan haluan yang diberikan pada aku. 

By the way..

Aku terfikir nak masuk dalam jurusan Pengurusan Maklumat, dah banyak kali nama jurusan tu masuk dalam kepala otak aku selain Maskom. Blegh. I hate making decision kalau bab sambung belajar ni. Dari zaman SPM ! hahahaha. 

SPM berjalan lagi ke sekarang? Goodluck!

Nanti aku akan update mana aku nak masuk ya. InsyaAllah. 


NOTA PENTING   NOTA PENTING  NOTA PENTING

DISEBABKAN DAH LAMA HIATUS. Aku banyak lupa link blog korang yang selalu jenguk blog aku. So, aku based on link yang korang letak kat shoutbox ataupun komen. Mostly, komen yang aku akan singgah selalu. Kalau selalu komen, memang aku akan selalu singgah blog diorang and komen entry diorang.

Masalah dia sekarang, adik EAT.MAKE.READ yang selalu komen kat cerita kita, kita minta maaf sebab tak ingat nama blog awak sebab dah lama tak buka blog dan laptop format so bookmark semua hilang. Tapi kita tahu awak selalu singgah blog kita dan komen. So, time nak singgah balik blog awak, macam biasa kita tekan profile. Tapi tak dapat tengok /insert crying face/ sebab awak private. So please tinggal link sini kalau awak baca entry ni ya? Saya nak save balik link awak. Terima kasih selalu komen blog kita. Nak balas balik jasa komen, tapi tak ingat link blog. Ampun ! Dah try semua cara nak cari link blog awak tapi gagal . Gigih kan? This is how i am hahaha. Kalau nampak orang komen kat entry or cerita aku mesti akan cuba sedaya upaya balas balik dengan komen entry diorang or singgah setiap kali buat blogwalking. So harap awak baca tau sis <3

Gais kalau singgah sini make sure tinggal link di komen atau shoutbox ! Kalau tak aku serba salah tak singgah balik. Thank youuu <3

Jangan lupa tinggal link blog di komen atau shoutbox :)

2 Itik gebo-gebo:

Adam berkata...

Saya pun nak merapu macam awk. Blog saya ni nama dia macam merapu tapi entry semua tak merapu. Ramai blogger hebat2 add saya. Itu yang dapat dikesan. Yang tak terkesan entah berapa banyak. Yg follow secara senyap2 tak taulah berapa ramai. Bawah ni blog saya, singgahlah kalau sudi:

http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

Rasya | nurulrasya.com berkata...

follow your passion. kalau tak tau amik apa maybe you can list out things that you want to pursue and then weight out the pros and cons.

All the best!

 
Blog ini telah diubah suai oleh Fyra Zaidi