Tips For Blogger Newbies By Dalila Samsudin Part 2

Assalammualaikum
Hari ini dengan perut yang lapar tak makan dari pagi oleh kerana ketiadaan
ibubapa dan juga Minyak masak . aku nak buat entry Sambungan untuk
semalam . Apa ? Belum baca lagi ? Okey tengok ni 6 Tips Untuk Newbies ! Try It !

Semalam aku buat 6 tips dulu sebab entry aku tu dah terlampau panjang
jadi takut awak2 semua makin malas nak baca . jadi aku berhenti sebentar ehe .
Baiklah kita mulakan .

Yang Ketujuh
Pop Out Comment . Okey ini boleh dikatakan penting lah juga sebab
ia menyenangkan orang untuk komen dekat blog awak tanpa bersusah
payah . Awak2 semua tahu tak pop out comment tu macam mana ?

Baik itu lah yang dikatakan Pop Out Comment . Bila Anda semua tekan je
Comment nanti dengan Automatik ia Terkeluar benda tu . Kay ?
Actually semalam aku terlupa nak buat pasal ni . But thanks to 
Sarah thanks Ya :)
Baik lah Anda tak reti nak buat Pop Out Comment
Macam ni . First Buka Dashboard then tekan Setting

Lepas tu tekan Comment .
And then buat seperti apa yang di tunjuk digambar itu . 
Tekan untuk Membesar Okey  :) . Lepastu . Scroll bawah

Tekan untuk membesar 

Yang Show Verification tu terpulang untuk anda semua kay . Sebab
ada setengah suka letak , Ada yang tak . Its Up to you . Kemudian
anda boleh tekan Save Setting. Siap !

Yang Kelapan
Lagu . Gulp eh apa ni . Nak nasihat orang pasal lagu sedangkan kat blog kita
pun ada lagu ! . Ehe Okay aku bukan nak larang korang semua letak lagu dekat
blog korang ni . Lagipun aku tak kisah okay , disebabkan aku ni peminat Musik
dan juga Bola. eh apa kena mengena ? .Okay kat sini aku just nak Nasihat kan
awak2 semua tentang penggunaan musik ni . Boleh gunakan yang autoplay
TAPI mesti ada button Stop . Sebab tak semua sukakan musik right ? Macam
yang aku punya ni 
Tekan untuk Membesar

Baiklah yang tu aku hanya gunakan Youtube . Nak tahu macam mana nak lakukannya ?
Firstly buka Youtube . Kemudia taipkan lagu yang hendak anda gunakan

Contoh disini lagu Yuna . Okay lepastu anda tekan Share 

 Kemudian tekan Embed . Lepastu nampak tak code2 yang banyak tu ?
Okay tukar code tu ya .


Contoh :

<object width="560" height="315"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JdcgDaX8TJs?version=3&amp;hl=en_GB&amp;rel=0"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JdcgDaX8TJs?version=3&amp;hl=en_GB&amp;rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Baiklah itu yang Warna Merah tu . Untuk Height Anda tukar kepada 25 dan
untuk Width anda tukar ikut citarasa anda kay  ? kalau aku , aku punya 700
sebab nak panjangkan sama dengan blog . Okey untuk yang Biru tu tukarkan
kepada Autoplay=1 .untuk kedua dua nya sekali okay . Kemudia Copy than
pergi ke Dashboard - Design - Add A Gadget - Cari HTML/JavaScript then paste.
Lepastu Save. Kemudian anda boleh preview untuk lihat menjadi atau tidak kay.
Kalau mejadi baguslah ! :)

Yang Kesembilan
Penggunaan Font . Tahu apa tu ? Alah macam tulisan ni lah jugak . Jenis2 tulisan
ada yang jenis Arial ,Georgia semua tu . Ini penting sebab kadang2 pembaca kita
ni ada yang rabun , ada yang jenis tak suka font yang terlampau kecil . Sebab susah
nak baca. Kalau macam tu aku cadangkan korang guna Font yang Biasa2 punya
macam Arial . Sebab senang sikit orang nak baca. Oh ya Font Size pun penting juga
pastikan tak terlalu kecil , dan tak terlalu besar . Normal lah ni kiranya . Sebab kalau
kecil sangat susah nak baca , Kay .


Yang Kesepuluh 
Group Blogger . ini baik untuk meraih pembaca. Yelah kenalah Promote
blog kita ni kan kalau tak macam mana orang nak tahu . Ni antara List2 Group
yang aku masuk di Facebook.

Blogger Bawah Tanah
Kami Si Blogger
Komuniti Gila Blog
Jom Borak Kosong
Budak Budak Blogger
Blogger Terhebad
Blogger Members
Diari Sahabat Blogger
Kawan Blogger
Ex-Tream Blogger

Anda boleh lah Join  :) Sure tak rugi Kay  !
Baiklah Sampai disini sahaja Tips2 Berserta Tutorial yang boleh saya
lakukan untuk awak2 semua . harap kalau ada kekurangan anda semua maafkan
lah ya . Okay . Wassalam
Jangan lupa tinggal link blog di komen atau shoutbox :)

0 Itik gebo-gebo:

 
Blog ini telah diubah suai oleh Fyra Zaidi